Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 (POIG) jest jednym z instrumentów realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (NSRO) i ma na celu wspieranie szeroko pojętej innowacyjności rozumianej jako wdrożenie nowości do praktyki gospodarczej.
Na realizację Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 przeznaczonych zostało ponad 9,7 mld euro, w tym ze środków Unii Europejskiej 8,3 mld euro (cała kwota z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).
W ramach 7 osi priorytetowej PO IG Społeczeństwo informacyjne – budowa elektronicznej administracji, której celem jest poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej poprzez zwiększenie dostępności zasobów informacyjnych administracji publicznej oraz usług publicznych w formie cyfrowej dla obywateli i przedsiębiorców, Ministerstwo Sprawiedliwości realizuje obecnie jeden projekt, dwa projekty zostały zakończone.
Pierwszy z projektów Ministerstwa Sprawiedliwości pn. „Wdrożenie protokołu elektronicznego w sprawach cywilnych i wykroczeniowych” znajduje się w ostatniej fazie realizacji.
Jego wartość wynosi 191 974 155,00 PLN, w tym w tym wysokość dofinansowania – 160 759 852,38 PLN i wkład własny – 31 214 301,62 PLN. Okres realizacji projektu: 09.09.2010 r.- 30.09.2015 r.
Podstawy prawne uruchomienia projektu
Cele wdrożenia protokołu elektronicznego:
- zwiększenie przejrzystości postępowań sądowych poprzez utrwalanie własnych sformułowań uczestników postępowania, niewystylizowanych przez inną osobę, bez zniekształcania wypowiedzi;
- umożliwienie skupienia się uczestników postępowania oraz składu orzekającego na przebiegu czynności bez zbędnych przerw koniecznych w celu formułowania i kontrolowania dyktowanego protokołu pisemnego
- wprowadzenie należycie udokumentowanych akt sprawy umożliwiających prawidłową ocenę przeprowadzonego postępowania;
- usprawnienie postępowania sądowego przez zastosowanie nowoczesnych technik zapisu przebiegu czynności sądowych;
- zastąpienie tradycyjnej formy utrwalania czynności procesowych poprzez wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych
- zwiększenie poziomu kultury na sali rozpraw
- obniżenie kosztów postępowania sądowego dzięki umożliwieniu przeprowadzenia dowodu na odległość poprzez wideokonferencję
- obniżenie kosztów postępowania sądowego poprzez udostępnianie protokołu elektronicznego za pomocą Portalu Informacyjnego, działającego przez 24 godz. na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Drugi z realizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości projektów „Informatyzacja wydziałów ksiąg wieczystych” został zakończony.
Jego wartość wynosiła 29 959 005,42 PLN, w tym kwota otrzymanego dofinansowania ze środków EFRR: 21 175 959,30 PLN, środki własne Ministerstwa: 8 783 046,12 PLN. Okres realizacji projektu: 01.07.2008 r. - 31.08.2011 r.
W ramach tego projektu zaplanowano objęcie systemem informatycznym Nowa Księga Wieczysta tych wszystkich wydziałów ksiąg wieczystych, które nie zostały zinformatyzowane we wcześniej zrealizowanych etapach informatyzacji rejestru ksiąg wieczystych.
Głównym celem projektu była poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej na rynku nieruchomości i podniesienie jakości życia społecznego poprzez zwiększenie dostępu osób fizycznych i prawnych do informatycznego rejestru ksiąg wieczystych, wynikające z objęcia nim ostatnich 104 wydziałów ksiąg wieczystych sądów rejonowych w Polsce.
Szczegółowymi celami merytorycznymi projektu były:
1. Dokończenie procesu informatyzacji wydziałów ksiąg wieczystych sądów rejonowych w Polsce i utworzenie przy nich ekspozytur Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych.
2. Objęcie procesem migracji, tzn. przenoszenia treści ksiąg wieczystych prowadzonych w postaci dotychczasowej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym, ksiąg wieczystych znajdujących się we właściwości ostatnich 104 wydziałów ksiąg wieczystych.
3. Skrócenie czasu potrzebnego na udostępnienie stronom do wglądu oraz wydanie odpisów ksiąg wieczystych prowadzonych w systemie informatycznym.
4. Standaryzacja i usprawnienie procesu rozpoznawania spraw wieczystoksięgowych, co jest szczególnie istotne dla podmiotów działających na rynku nieruchomości oraz ponoszących dodatkowe koszty związane z zabezpieczeniem wierzytelności hipoteką.
5. Uproszczenie procedury wydawania odpisów ksiąg wieczystych.
6. Poprawa poziomu informatyzacji usług e-government.
7. Zwiększenie bezpieczeństwa obrotu nieruchomościami.
Trzeci z realizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości projektów pt „Budowa systemu usług elektronicznych MS, w tym uruchomienie usług dla przedsiębiorców i osób fizycznych, poprzez dostęp elektroniczny do wydziałów Krajowego Rejestru Sądowego, Krajowego Rejestru Karnego, Biura Monitora Sądowego i Gospodarczego” został formalnie zakończony.
Projekt realizowany był w okresie: wrzesień 2009 r.- wrzesień 2014 r.
Głównym celem projektu była poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej i podniesienie jakości życia społecznego poprzez udostępnienie osobom fizycznym i prawnym usług elektronicznych.
Projekt przewidywał budowę platformy usług elektronicznych MS wraz z modernizacją systemu KRS, RZ. Produkcyjnie wdrożono:
w ramach etapu I i II:
- nową wyszukiwarkę KRS umożliwiającą pobieranie przez Internet aktualnej informacji o podmiocie zrównanej mocą z odpisem aktualnym wydawanym przez CI KRS;
- przeglądarkę Monitorów Sądowych i Gospodarczych aktualizowaną danymi codziennie oraz migrację z wersji papierowej do PDF egzemplarzy Monitorów Sądowych i Gospodarczych od 1996 r;
- integrację rejestrów KRS i KRK umożliwiającą weryfikację w rejestrze KRK osób wpisywanych do KRS;
w ramach etapu III:
- składanie uprawnionym podmiotom do KRK wniosków lub zapytań o osobę bądź podmiot zbiorowych przy pomocy elektronicznego formularza, opłaconego i podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym, kwalifikowanym certyfikatem lub zaufanym profilem e-PUAP oraz odbieranie drogą elektroniczną odpowiedzi z KRK.