Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Po co strategia
Założenia dotyczące strategii
1) Przestrzeń sprawiedliwości
Pojęcie to pojawiało się dotychczas w dokumentach Unii Europejskiej i oznacza stan powszechnej dostępności do sprawiedliwości, zapewniany między innymi poprzez współpracę instytucji i otwartość na dialog obywatelski. O rozumieniu przestrzeni sprawiedliwości mówi opublikowany w marcu 2014 roku komunikat Komisji Europejskiej, dotyczący dróg dojścia do "prawdziwej europejskiej przestrzeni sprawiedliwości", poprzez poprawę zaufania, mobilności i wzrostu gospodarczego (Komunikat Komisji Europejskiej link http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-233_pl.htm)
W kontekście polskim osiągnięcie takiego stanu powinno być oparte o te same priorytety, które odniesiono do przestrzeni europejskiej: w szczególności o konieczność istnienia opartej o wspólne cele współpracy pomiędzy instytucjami występującymi w przestrzeni sprawiedliwości w obrębie państwa polskiego, a także o rozbudowany dialog obywatelski przyczyniający się do wzrostu zaufania w obrębie przestrzeni sprawiedliwości.
Na przestrzeń sprawiedliwości w rozumieniu przyjętym w strategii składają się z jednej strony podmioty strategii (podlegające działowi administracji rządowej – sprawiedliwość: sądownictwo, prokuratura, Służba Więzienna, Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury, Ministerstwo Sprawiedliwości), a z drugiej - interesariusze, czyli instytucje mające wpływ na procesy zachodzące w przestrzeni sprawiedliwości. Te ostatnie są określone bardzo szeroko i można do nich zaliczyć zarówno instytucje publiczne (np. policja, system szkolnictwa – edukacja prawna), jak i organizacje pozarządowe czy samorządy i stowarzyszenia zawodowe skupiające osoby zatrudnione w podmiotach strategii.
2) Ciągłość pracy nad rozwojem wymiaru sprawiedliwości
Strategia daje perspektywę dla budowania konsensusu wokół rozwiązywania najistotniejszych problemów wymiaru sprawiedliwości. Jest to odpowiedź na niestabilność dotychczasowych reform w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości spowodowaną brakiem konsekwencji w ich wdrażaniu – w tym brakiem jasnego określenia priorytetowych kierunków zmian i przekonania do nich interesariuszy.
3) Podstawa dla projektów nowej perspektywy finansowej
Strategia rozpisana została na lata 2014 – 2020 i pokrywa się czasowo z okresem programowania unijnego. Daje to możliwości pozyskiwania środków europejskich na projekty, które będą realizowane w ramach strategii. Szanse związane z absorpcją funduszy UE będą tym większe, że Ministerstwo Sprawiedliwości zostało wpisane do przyjętego przez Radę Ministrów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w charakterze instytucji pośredniczącej. Ze środków tych będą finansowane m.in. inwestycje w kompetencje kadr sądów i prokuratur, rozwój Biur Obsługi Interesanta, czy rozwój systemów polubownego rozstrzygania sporów. Możliwe staną się także działania zwiększające sprawność sądów i prokuratur poprzez lepsze zarządzanie ich strukturą organizacyjną i zasobami ludzkimi.
4) Strategiczne ukierunkowanie projektów
Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach prac strategicznych dokonało ewidencji realizowanych projektów wraz z ich oceną pod kątem wpływu na realizację kierunków strategicznych. Wszystkie inicjowane projekty poddawane są analizie pod kątem zgodności z celami i kierunkami strategicznymi.
5) Odejście od jednowymiarowego ukierunkowania na szybkość postępowań
Jednym z fundamentalnych założeń strategii jest odejście od postrzegania przestrzeni sprawiedliwości przez pryzmat jedynie sprawności działania na rzecz spojrzenia uwzględniającego cztery perspektywy - sprawności działania, poszanowania i ochrony praw obywatela (perspektywa obywatela), spójności oraz efektywności finansowej.