Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Komunikacja
Sądowe ABC dla dziennikarzy
„Sądowe ABC” – to poradnik dla dziennikarzy, opracowany przez Zespół ds. Standardów Komunikacji w Sądach, w skład którego weszli przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości i Krajowej Rady Sądownictwa.
Poradnik adresowany jest przede wszystkim do redaktorów, którzy stawiają w sądach swoje pierwsze kroki zawodowe by móc relacjonować rozprawy sądowe. To swoiste kompendium wiedzy, zawierające akty prawne regulujące działalność mediów, jak również dające odpowiedzi na zagadnienia które najbardziej dziennikarzy interesują - np. do kogo zwracać się z prośbą o konkretny rodzaj informacji, co zrobić, gdy chce się uzyskać dostęp do akt lub nagrać przebieg rozprawy.
„Sądowe ABC” zawiera informacje zarówno o sprawach karnych i cywilnych. Jest odpowiedzią zarówno na postulaty zgłaszane przez sędziów (o edukowanie dziennikarzy z wiedzy o procedurach sądowych), jak i niektórych dziennikarzy, zainteresowanych objaśnianiem im tematyki sądowniczej w przystępnej formie dokumentu.
„Sądowe ABC” powstało w celu ułatwienia dziennikarzom ich pracy w sądach, aby pełnili swoją rolę informacyjną, edukacyjną i kontrolną na najwyższym poziomie. By mogli sprawnie, rzetelnie, z poszanowaniem praw osób zaangażowanych w spór sądowy, relacjonować pracę sądu i jej efekty. Poradnik powstał we współpracy z sędzią Arturem Ozimkiem z Sądu Okręgowego w Lublinie.

Dobre praktyki komunikacyjne dla sądów powszechnych
"Komunikacja i wizerunek sądów. Zbiór dobrych praktyk dla sądów powszechnych”, to dokument przeznaczony dla prezesów sądów, rzeczników prasowych i pracowników sądów, którzy na co dzień kontaktują się z mediami.
19 czerwca 2015 r. dokument został zatwierdzony uchwałą Krajowej Rady Sądownictwa.
Zbiór dobrych praktyk komunikacyjnych to efekt prac Zespołu ds. Standardów Komunikacji w Sądach. Został on powołany w czerwcu 2014 r. przez Ministra Sprawiedliwości i Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa. W jego skład weszli przedstawiciele obu instytucji.
Podczas prac nad dokumentem Zespół przeprowadził dwie szczegółowe, anonimowe ankiety, skierowane do rzeczników prasowych sądów powszechnych oraz do dziennikarzy współpracujących z tymi sądami. Oba kwestionariusze pomogły w zidentyfikowaniu barier komunikacyjnych we wzajemnych relacjach sądów i mediów oraz stały się inspiracją dla części zapisów dokumentu. Zespół szczególną uwagę poświęcił także zaleceniom Europejskiej Sieci Rad Sądownictwa, które dotyczą komunikacji sądów z dziennikarzami.
Dobre praktyki nie ingerują w obowiązujące regulacje prawne. Są zbiorem propozycji, których celem jest poprawa komunikowania się sądu ze społeczeństwem.

Komunikacja strategii
a) Opracowanie strategii
Prace nad strategią modernizacji przestrzeni sprawiedliwości trwały prawie dwanaście miesięcy – rozpoczęły się w marcu 2013 roku. Brali w nich udział przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości, Prokuratury Generalnej, Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz Centralnego Zarządu Służby Więziennej.
Dokument był także przedmiotem szerokich konsultacji publicznych, w których brali udział przedstawiciele sądownictwa i prokuratury, samorządów i organizacji skupiających grupy zawodowe funkcjonujące w przestrzeni sprawiedliwości, a także organizacji pozarządowych. Konsultacje miały charakter dwuetapowy – do interesariuszy wysłano najpierw projekt założeń strategii, a następnie tekst zasadniczy, który powstał w wyniku pierwszego etapu konsultacji.
Elementem konsultacji była także współorganizowana przez Ministerstwo Sprawiedliwości i Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury konferencja „Proces wdrażania strategii wymiaru sprawiedliwości na tle doświadczeń europejskich oraz zaleceń i rekomendacji CEPEJ”, która odbyła się w dniach 15-16 stycznia 2014. Z kolei 6 lutego na temat strategii dyskutowano na forum sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.
b) Dyskusja w mediach:
Departament Strategii i Deregulacji prowadzi bloga w serwisie NaTemat.pl (link: http://temidalight.natemat.pl/)
Poniżej znajdują się linki do wypowiedzi medialnych dotyczących strategii:
Dla kogo są sądy? (Polskie Radio, 29.04.2014)
link: http://www.polskieradio.pl/130/2787/Artykul/1112541,Dla-kogo-sa-sady
Skuteczniejszy system kar, (Polskie Radio, 27.05.2014)
link: http://www.polskieradio.pl/130/2787/Artykul/1137044,Skuteczniejszy-system-kar
W poszukiwaniu wzorowego urzędnika, (Polskie Radio, 30.04.2014)
link: http://www.polskieradio.pl/10/483/Artykul/1113263,W-poszukiwaniu-wzorowego-urzednika
Audycja POST FACTUM w Radio TOK FM, 13.06.2014 r. Rozmowa o idei sądów dla społeczności lokalnych. Gośćmi w studio byli dr Adam Niedzielski i Jakub Michalski z Ministerstwa Sprawiedliwości.
Audycja POST FACTUM w Radio TOK FM, 13.08.2014 r. Kto ufa sądom? Rozmowa z dr. Adamem Niedzielskim i Jakubem Michalskim z Ministerstwa Sprawiedliwości. Rozmawiał Przemysław Iwańczyk.
c) Konferencja „Kształtowanie polityki komunikacyjnej i wizerunkowej sądu”
W siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości 31 marca 2015 r. odbyła się konferencja przeznaczona dla prezesów sądów apelacyjnych i okręgowych. Spotkanie zostało zorganizowane przez Zespół ds. Standardów Komunikacji w Sądach MS i KRS i dotyczyło komunikacji sądów z mediami. Poniżej można pobrać prezentację pani Anny Twardowskiej z DSF MS oraz pana Łukasza Bojarskiego z KRS, dotyczącą wyników ankiet przeprowadzonych wśród dziennikarzy oraz rzeczników prasowych sądów, a także dotyczącą kierunków prac Zespołu ds. Standardów Komunikacji w Sądach MS i KRS.
