Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Archiwum informacji
Informacja prasowa
1. Zmiany w prokuraturze
Na podstawie założeń opracowanych przez zespół ekspertów pod przewodnictwem prof. dr hab. Andrzeja Zolla przygotowano projekt ustawy zmieniającej ustawę o prokuraturze i inne akty prawne. Projekt znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych.
Funkcja Prokuratora Generalnego, jako naczelnego organu prokuratury, stanie się funkcją samodzielną, co oznacza zerwanie dotychczasowego ścisłego powiązania prokuratury – poprzez ustrojowe usytuowanie Prokuratora Generalnego – z władzą wykonawczą.
2. Jednolity i nowoczesny model aplikacji prawniczych
-
W dniu 20 grudnia 2007 r. Minister Sprawiedliwości powołał zespół do opracowania nowego modelu dostępu do wykonywania zawodów prawniczych.
Jednocześnie przygotowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy – Prawo o notariacie -
Rozwiązanie problemu asesorów sądowych – nowy model kariery sędziowskiej.Zakres proponowanych rozwiązań związanych z wyborem najlepszego modelu kariery sędziowskiej wymaga zmian ustrojowych. Przygotowywana jest szeroka nowelizacja ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) oraz niektórych innych ustaw. Konieczność podjęcia tych prac jest w dużej mierze konsekwencją wyroków Trybunału Konstytucyjnego.
Od 23 listopada 2007r. trwają prace zespołu przygotowującego szczegółowe założenia regulacji prawnych dotyczących zmian systemu kształcenia kadr wymiaru sprawiedliwości i prokuratury, przesłanek powoływania i statusu sędziego oraz likwidacji funkcji asesora sądowego. Zespół przygotował projekt stosownej ustawy oraz opracował propozycje przepisów wykonawczych. Nowy model zakłada wprowadzenie dwuetapowego szkolenia wstępnego kadr wymiaru sprawiedliwości i prokuratury
W celu przeprowadzenia kompleksowej reformy prawa karnego materialnego, procesowego i wykonawczego, Minister Sprawiedliwości powołał Zespół ekspertów do oceny projektów ustaw przewidujących nowelizację Kodeksu karnego, Kodeksu wykroczeń, Kodeksu postępowania karnego oraz Kodeksu karnego wykonawczego, którego zadaniem jest:
1)
wskazanie, które zmiany zawarte w projektach nowelizacji ustaw mają charakter pilny z uwagi na potrzeby polityki kryminalnej i praktyki oraz zobowiązania międzynarodowe lub wymagania Unii Europejskiej albo wymogi związane z realizacją orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego i powinny być przedmiotem postępowania legislacyjnego w najbliższych miesiącach,
2)
wskazanie, które zmiany zawarte w projektach nowelizacji ustaw są merytorycznie uzasadnione, jednak nie wymagają pilnej nowelizacji i powinny być przedmiotem postępowania legislacyjnego w perspektywie najbliższego roku,
3)
wskazanie innych niezbędnych zmian w ramach Kodeksu karnego, Kodeksu wykroczeń, Kodeksu postępowania karnego oraz Kodeksu karnego wykonawczego i innych regulacji prawnych z zakresu prawa karnego materialnego wymagających podjęcia pilnych interwencji legislacyjnych, nie ujętych w projektach nowelizacyjnych przedłożonych Zespołowi do oceny.
4. „Elektroniczne postępowanie upominawcze”
Celem projektowanej nowelizacji jest wprowadzenie do polskiej procedury cywilnej „elektronicznego postępowania upominawczego” Jest to rozwiązanie nowoczesne i praktykowane w niektórych wysoko rozwiniętych krajach. Proponowane rozwiązanie pociągnie za sobą istotne ograniczenie kosztów postępowania, zarówno dla wymiaru sprawiedliwości, jak i stron.Kluczowe założenia to, m.in.:
-
Utworzenie „e-sądu” jako wydziału cywilnego sądu rejonowego, który rozpoznawałby sprawy wyłącznie w nowym postępowaniu odrębnym.
-
Obowiązek podjęcia przez e-sąd czynności w sprawie w określonym terminie, np. 1 dnia roboczego od daty wniesienia pozwu.
-
Zakres podmiotowy postępowania nieograniczony zaś zakres przedmiotowy obejmujący roszczenia pieniężne bez „górnego limitu kwoty” dochodzonego roszczenia.
-
Pozew w postaci formularza wypełnianego on-line lub off-line wnoszony poprzez elektroniczny system dostępowy sądu włącznie z mechanizmem umożliwiającym elektroniczne opłacenie pozwu na wzór rozwiązań przyjętych w handlu elektronicznym.
-
Opłaty od pism procesowych wnoszonych w elektronicznym postępowaniu upominawczym niższe niż w postępowaniu nakazowym.
-
Powód obowiązany byłby komunikować się z e-sądem (wnosić pisma procesowe) jedynie elektronicznie. Jeśli powód wniósłby do e-sądu pismo w postaci tradycyjnej (na papierze), zostałoby ono zwrócone bez wezwania do uzupełnienia braków formalnych.
-
Pozwany uprawniony byłby do wnoszenia do e-sądu pism procesowych w postaci elektronicznej.
-
Akta sprawy miałyby jedynie postać elektroniczną.
Wydział Informacji
Ministerstwo Sprawiedliwości