Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Archiwum informacji
Lepsza ochrona konsumenta
Od grudnia 2014 r. w Polsce funkcjonują nowe regulacje skupione na prawach konsumenta. Gwarantują one otrzymywanie od przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji istotnych dla zabezpieczenia istotnych interesów konsumenta (m.in. o prawie i terminie na odstąpienie od umowy czy procedurze rozpatrywania reklamacji). Przepisy te ułatwiają także konsumentowi zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będzie musiał ponieść w związku z jej zawarciem.
Zmiany dotyczyły przede wszystkim umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, regulując bardzo szczegółowo obowiązki informacyjne względem konsumentów a także konsumenckie prawo odstąpienia od umowy, ale również umów zawieranych w sposób tradycyjny – w sklepie.
W przypadku płatności dokonywanej przez konsumenta kartą kredytową przedsiębiorca nie może pobierać od niego opłat innych niż te, które sam ponosi w związku z zastosowaniem tego sposobu płatności (opłata za płatność kartą nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca).
Ponadto przepisy ustawy o prawach konsumenta zabraniają pobierania od konsumentów zawyżonych opłat za korzystanie z infolinii udostępnianych przez przedsiębiorców na potrzeby kontaktowania się w sprawach związanych z zawartymi umowami.
Dużo korzystnych dla konsumenta zmian, dotyczyło sprzedaży internetowej, umów zawieranych przez telefon, a także poza lokalem przedsiębiorcy (np. w domu konsumenta, w czasie wyjazdów wakacyjnych, pobytów sanatoryjnych itp.). Ustawa wydłużyła termin na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny z 10 do 14 dni. Nowe przepisy zwalniają konsumenta od obowiązku poniesienia kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku korzystania z prawa odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.
W przypadku nabycia wadliwego towaru konsument ma większa swobodę w wyborze uprawnienia, gdyż od razu po stwierdzeniu wady może żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, bez konieczności domagania się w pierwszej kolejności naprawy lub wymiany towaru.
Więcej na http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/.
Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwości