Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Archiwum informacji
Informacja w sprawie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
Dzisiaj (14 października 2015 r.) Trybunał Konstytucyjny, po rozpoznaniu w dniu 1 października 2015 r. wniosku Prezydenta Rzeczypospolitej o zbadanie zgodności z Konstytucją niektórych przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. zmieniającej ustawę z dnia 27 lipca 2001 roku – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ogłosił wyrok.
Wyrok ten rozstrzygnął o uprawnieniach Ministra Sprawiedliwości w zakresie możliwości żądania akt spraw sądowych oraz uprawieniach Ministra Sprawiedliwości w zakresie administrowania systemami teleinformatycznymi.
Trybunał uznał za niezgodne z Konstytucją przepisy odnoszące się do uprawnień Ministra Sprawiedliwości w zakresie dostępu do akt spraw sądowych.
W pozostałej części Trybunał Konstytucyjny uznał zaskarżone przepisy za zgodne z Konstytucją.
Wyrok Trybunału rozstrzygnął ostatecznie sygnalizowane wątpliwości. Przypomnieć należy, że wątpliwości natury konstytucyjnej sformułowane zostały jedynie wobec czterech spośród ponad 40 znowelizowanych przepisów. W pozostałym zakresie przepisy uchwalone przez obie izby Parlamentu w aspekcie ich konstytucyjności nie były kwestionowane.
Nie ulega wątpliwości, że dla sprawnego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości nowelizacja Prawa o ustroju sądów powszechnych jest niezbędna, a konieczności tej reformy nie kwestionują zarówno Prezydent, jak i inne podmioty uczestniczące w procesie legislacyjnym.
Niezmiernie istotnym jest – z punktu widzenia prawidłowego – czyli niezależnego funkcjonowania sądów powszechnych, iż Trybunał wydając wyrok przesądził o konstytucyjności norm odnoszących się do zadań Ministra Sprawiedliwości w zakresie informatyzacji. W ocenie Ministra Sprawiedliwości przepisy te w żadnej mierze nie naruszają norm konstytucyjnych, w związku z czym potwierdzenie słuszności stanowiska Ministra przez Trybunał Konstytucyjny przyjąć należy z satysfakcją.
Poza wskazanymi regulacjami ustawa z 20 lutego 2015 r., w części niezaskarżonej przez Prezydenta, zawiera szereg innowacyjnych rozwiązań usprawniających funkcjonowanie sądów, zmieniając między innymi przepisy dotyczące:
- odwoływania dyrektora sądu, zwracania przez Ministra Sprawiedliwości prezesowi lub wiceprezesowi sądu uwagi na piśmie i odmowy przyjęcia przez Ministra Sprawiedliwości informacji rocznej;
- doprecyzowania podziału obowiązków pomiędzy prezesa sądu i dyrektora sądu;
- określenia uprawnień Sekretarza Stanu i Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości;
- sposobu podejmowania uchwał przez zgromadzenie sędziów sądu apelacyjnego oraz zgromadzenie sędziów okręgu oraz skład zgromadzenia sędziów okręgu;
- zasad delegowania sędziów do sądu wyższego rzędu oraz do Ministerstwa Sprawiedliwości, lub innej jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej, w tym zwrot kosztów zakwaterowania;
- odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów.
Wskazać należy, że zakwestionowane przez Trybunał przepisy nie są nierozerwalnie związane z całą ustawą.
Ministerstwo Sprawiedliwości