Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Archiwum informacji
Odpowiedź na publikację
W odpowiedzi na opublikowany w dniu 17 września 2015 r. w Gazecie Prawnej artykuł redaktora Sławomira Wikariaka pt. „Ministerstwo Sprawiedliwości przez lata korzystało z bezprawnie kopiowanego rejestru PESEL?” należy wskazać, że znalazły się w nim informacje nieprecyzyjne i niezgodne z prawdą. W związku z powyższym informujemy:
Minister Spraw Wewnętrznych w 2010 r. wydał decyzję o udostępnieniu danych z rejestru PESEL, a nie decyzję, na podstawie której raz na tydzień przekazywał resortowi sprawiedliwości kopię zarządzanej przez siebie bazy PESEL.
Rolą Ministerstwa Sprawiedliwości było zapewnienie infrastruktury technicznej i aplikacji umożliwiającej jednostkom sądów powszechnych dostęp do danych z rejestru PESEL, w celu realizacji ustawowych zadań.
Od początku korzystania przez sądy powszechne z danych zgromadzonych w rejestrze PESEL, replika bazy zlokalizowana była w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Nieprawdziwy jest zatem zarzut sformułowany w artykule, że resort sprawiedliwości posiadał udostępnioną całą bazę PESEL. W rzeczywistości jednostki sądów powszechnych (a nie cały resort sprawiedliwości) posiadały dostęp do danych z rejestru PESEL za pośrednictwem dedykowanej aplikacji - PESEL SAD, poprzez zadawanie zapytań do repliki bazy PESEL, w trybie teletransmisji danych. Zwrotnie otrzymywały odpowiedzi w zakresie weryfikowanych danych osób biorących udział w danym postepowaniu sądowym.
W trosce o przetwarzanie danych zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych zapewniono rozliczalność systemu polegającą m.in. na obowiązku wprowadzenia przy każdym zapytaniu numeru sygnatury sprawy, w której prowadzone jest postępowanie sądowe. Dlatego też błędne jest stwierdzenie, że dane wykorzystywane są w charakterze innym, niż postępowanie sądowe.
Nieuzasadnione jest również stwierdzenie, że dane wykorzystywane przez sekretariaty oraz kuratorów zawodowych wykraczają poza postępowanie sądowe. Zarówno czynności wykonywane przez pracowników sekretariatów, jak również kuratorów stanowią integralną część postępowania sądowego.
Szczególnie istotne jest zwrócenie uwagi na nieprawdziwą informację, że „prokuratorzy korzystają z systemu PESEL-SAD”. Prokuratury nigdy nie miały dostępu do rejestru PESEL za pośrednictwem systemu PESEL SAD, a zawarte porozumienie dotyczyło wykorzystania infrastruktury technicznej na potrzeby aplikacji prokuratorskiej Centralnej Bazy Danych Systemu Informatycznego Prokuratury.
Nieprawdziwa jest również informacja zacytowana w artykule o tym, że dane są przekazywane „bez jakiejkolwiek kontroli nad tym, kto będzie miał do nich ostatecznie dostęp i w jakim celu” oraz, że nie prowadzona jest wymagana ustawą ewidencja kto, kiedy i po co miał dostęp do danych. Zgodnie bowiem z zasadami przetwarzania danych osobowych system PESEL SAD umożliwia, na podstawie rejestrowanych zdarzeń i logów, uzyskanie informacji o odbiorcach (w rozumieniu art. 7 pkt 6 ustawy o ochronie danych osobowych), którym dane osobowe zostały udostępnione oraz dacie i zakresie tego udostępnienia.
Nadanie klauzuli „zastrzeżone” dla Polityki bezpieczeństwa systemu PESEL-SAD nastąpiło zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych. Kierownictwo Ministerstwa Sprawiedliwości podjęło decyzję o nadaniu klauzuli „zastrzeżone” w związku z faktem, że udostępnienie informacji wynikających z przedmiotowych dokumentów może mieć szkodliwy wpływ na wykonywanie przez Ministra Sprawiedliwości i Ministerstwo Sprawiedliwości zadań w zakresie bezpieczeństwa publicznego, przestrzegania praw i wolności obywateli Rzeczypospolitej.
Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji