Wyszukaj tłumacza przysięgłego

Wyszukaj tłumacza

 

Wyszukaj orzeczenie ETPCz

Wyszukaj orzeczenie

Typ orzecznictwa:
 

Wyszukaj komornika

Wyszukaj komornika

Wyszukaj syndyka

Wyszukaj syndyka

Archiwum informacji

Kodeks Karny

Skuteczniej karane finansowanie terroryzmu - projekt przyjęty przez rząd

2015-07-07

Terroryzm jest jednym z największych zagrożeń współczesnego świata. Jego szybki rozwój umożliwiają coraz bardziej nowoczesne, złożone i „wyrafinowane” formy finansowania. Chcąc skutecznie przeciwdziałać zagrożeniom terrorystycznym, Rada Ministrów przyjęła dzisiaj (7 lipca 2015 r.) projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, regulujący, między innymi, kwestie finansowania terroryzmu. 

Aktualnie karze podlega osoba, która gromadzi, przekazuje lub oferuje pieniądze lub inne dobra w celu sfinansowania przestępstwa o charakterze terrorystycznym. Jest to więc przestępstwo wymagające wykazania sprawcy zamiaru bezpośredniego. Przepis ten nie obejmuje zatem finansowania organizacji, o której wiadomo, że zajmuje się działalnością terrorystyczną, np. jeżeli osoba przekazująca środki zakłada, że przeznaczone one zostaną na inną działalność. Charakter takiej organizacji i brak przejrzystości finansowej umożliwiają jednak łatwe wykorzystanie ich w innym celu niż zakładany przez darczyńcę.

Po nowelizacji  przestępstwo finansowanie terroryzmu będzie można przypisać zarówno osobie działającej w zamiarze bezpośrednim (tj. chcącej go popełnić), jak i w zamiarze ewentualnym (tj. godzącej się na jego popełnienie). Karane będą więc sytuacje, w których  środki są przekazywane, gromadzone lub oferowane w innym, legalnym celu, lecz sprawca dopuszcza możliwość, że zostaną użyte do sfinansowania przestępstwa o charakterze terrorystycznym i godzi się na to.

Kryminalizacja sięgać będzie jeszcze dalej w przypadku przekazywania środków organizacji, związkowi terrorystycznemu lub ich członkowi. Ze względu na ryzyko wpisane w finansowanie takich organizacji, nie będzie konieczne wykazanie celu ani zamiaru, iż środki  mają posłużyć do dokonania konkretnego przestępstwa o charakterze terrorystycznym.

Przyjęty dzisiaj projekt ma ponadto na celu: 

  • implementację dyrektywy 2014/62/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie prawnokarnych środków ochrony euro i innych walut przed fałszowaniem (rozszerzenie karalności przestępstwa fałszowania pieniędzy (art. 310 § 1 i 2 k.k.) o środki płatnicze, które nie zostały jeszcze wprowadzone do obiegu, co umożliwi ściganie fałszerzy np. zapowiedzianego banknotu 500 zł, czy nowego wzoru banknotu 20 EUR);
  • realizację zaleceń Komitetu Ekspertów ds. Oceny Systemów Zwalczania Procederu Prania Pieniędzy i Finansowania Terroryzmu Rady Europy („Moneyval”), przedstawionych w 2013 r. w ramach 4 rundy oceny, z zakresu prawa karnego (np. penalizacja przygotowania prania pieniędzy);
  • usunięcie niezgodności z prawem UE w zakresie przepisów hazardowych (niesłusznie zróżnicowane kary dla uczestników gier i zakładów w zależności od tego, czy są prowadzone bez zezwolenia w kraju czy za granicą) oraz odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za przestępstwo umożliwiania nielegalnego pobytu na terytorium RP, jak również usunięcie możliwej niezgodności w zakresie implementacji dyrektywy 2012/29/UE z dnia 25 października 2012 r. ustanawiającej normy minimalne w zakresie praw, wsparcia i ochrony ofiar przestępstw (prawo pokrzywdzonego do otrzymania na wniosek kopii zawiadomienia o przestępstwie).                      

 

Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwości

lista aktualności archiwalnych