Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Archiwum informacji
Dobre praktyki w komunikacji sądów z mediami
"Komunikacja i wizerunek sądów. Zbiór dobrych praktyk dla sądów powszechnych” to dokument przeznaczony dla prezesów sądów, rzeczników prasowych i pracowników sądów, którzy na co dzień kontaktują się z mediami.
Do tej pory kwestie standaryzacji komunikacji sądownictwa powszechnego ze środkami masowego przekazu nie były opisane.
19 czerwca 2015 r. dokument „Komunikacja i wizerunek sądów. Zbiór dobrych praktyk dla sądów powszechnych” został zatwierdzony uchwałą Krajowej Rady Sądownictwa. Zakładamy, że wypracowanie zbioru dobrych praktyk powinno usprawnić relacje sądów z mediami.
Zbiór dobrych praktyk komunikacyjnych to efekt prac Zespołu ds. Standardów Komunikacji w Sądach. Został on powołany w czerwcu 2014 r. przez Ministra Sprawiedliwości i Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa. W jego skład weszli przedstawiciele obu instytucji.
Podczas prac nad dokumentem Zespół przeprowadził dwie szczegółowe, anonimowe ankiety, skierowane do rzeczników prasowych sądów powszechnych oraz do dziennikarzy współpracujących z tymi sądami. Oba kwestionariusze pomogły w zidentyfikowaniu barier komunikacyjnych we wzajemnych relacjach sądów i mediów oraz stały się inspiracją dla części zapisów dokumentu. Zespół szczególną uwagę poświęcił także zaleceniom Europejskiej Sieci Rad Sądownictwa, które dotyczą komunikacji sądów z dziennikarzami.
Zawarte w „Zbiorze…” rozwiązania zawierają również praktyki z powodzeniem już stosowane w niektórych sądach.
Przyjęty dokument odnosi się do pięciu obszarów:
- budowanie profesjonalnych relacji z dziennikarzami,
- organizacja biur prasowych,
- udzielanie informacji dziennikarzom,
- budowanie pozytywnego wizerunku sądów,
- prowadzenie komunikacji w sytuacji kryzysowej.
Dobre praktyki nie ingerują w obowiązujące regulacje prawne. Są zbiorem propozycji, których celem jest poprawa komunikowania się sądu ze społeczeństwem.
Dokument do pobrania: