Wyszukaj tłumacza przysięgłego

Wyszukaj tłumacza

 

Wyszukaj orzeczenie ETPCz

Wyszukaj orzeczenie

Typ orzecznictwa:
 

Wyszukaj komornika

Wyszukaj komornika

Wyszukaj syndyka

Wyszukaj syndyka

Archiwum informacji

_AER4838.jpg

Elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe, „jedno okienko” – Rada Ministrów przyjęła projekty przygotowane w Ministerstwie Sprawiedliwości

2013-06-18

Rada Ministrów przyjęła dzisiaj przygotowane w Ministerstwie Sprawiedliwości projekty:

 
1. projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw;
2. projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz niektórych innych ustaw.
 
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw
 
Głównym celem projektu jest przyspieszenie i ułatwienie rozpoczynania działalności przez wszystkie podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego (nie tylko do rejestru przedsiębiorców). Zmiany obejmą także te podmioty, które ze względu na tryb składania wniosku o wpis do KRS drogą elektroniczną, dotychczas nie mogły skorzystać z zasady „jednego okienka” (np. S-24).
 
Wedle założeń nastąpi skrócenie z 25 do 7 dni czasu oczekiwania przez podmiot na możliwość rozpoczęcia wykonywania działalności (w tym działalności gospodarczej).
 
Podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskają możliwość faktycznego prowadzenia działalności już w chwili wpisu. Uzyskanie tego wpisu, inaczej niż dotychczas, zapewni jednoczesne uzyskanie identyfikatora podatkowego NIP i numeru identyfikacyjnego Regon ( na podstawie danych przekazanych z bazy danych KRS do Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników i rejestru Głównego Urzędu Statystycznego).
 
Działanie nowopowstającego podmiotu ograniczy się wyłącznie do obowiązku złożenia wniosku o wpis podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego.
 
Pozostałe dane, które nie podlegają wpisowi do KRS, a są istotne z punktu widzenia zadań organów administracji publicznej będą uzupełniane przez podmiot, w późniejszym terminie, już po rozpoczęciu działalności (w tym działalności gospodarczej). Dotyczy to między innymi danych: numer rachunku bankowego, dane kontaktowe, przewidywana liczba zatrudnianych, które albo mają charakter danych wrażliwych, albo nie są podmiotowi jeszcze znane w chwili rejestracji w KRS. Realizacja uproszczonego obowiązku zgłoszeniowego w zakresie danych uzupełniających będzie następowała już po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego i uzyskaniu NIP i Regon, wyłącznie za pośrednictwem organu podatkowego. Podmiot będzie zobowiązany zgłosić dane do naczelnika urzędu skarbowego. Organ podatkowy będzie następnie dystrybuował je za pomocą systemu teleinformatycznego do prowadzonych przez GUS i ZUS rejestru i ewidencji. Zgłoszenie danych uzupełniających będzie następowało na jednym formularzu składanym w urzędzie skarbowym osobiście, drogą pocztową lub drogą elektroniczną.
 
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz niektórych innych ustaw
 
Celem projektowanej ustawy jest między innymi stworzenie w ramach Kodeksu postępowania cywilnego podstaw realizacji pierwszego etapu dalszej informatyzacji postępowania wieczystoksięgowego.
 
Będzie ono polegało na wprowadzeniu obowiązku inicjowania tego postępowania drogą elektroniczną przez określone podmioty, tj. notariuszy, komorników sądowych i naczelników urzędów skarbowych.
 
Elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe zapewni łatwiejszy i szybszy dostęp do sądu, a także sprawne załatwienie sprawy. Wprowadzenie obowiązku składania drogą elektroniczną wniosków o wpis do księgi wieczystej oraz wniosków o założenie księgi wieczystej, pozwoli - w zakresie prostych dla systemu teleinformatycznego czynności - na stworzenie możliwości automatycznego przetwarzania danych zawartych w treści wniosku do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie teleinformatycznym po zweryfikowaniu tych danych przez orzecznika.
 
Składanie drogą elektroniczną wniosków o wpis do księgi wieczystej umożliwi automatyczne zamieszczanie wzmianek wyłączających rękojmię wiary publicznej ksiąg wieczystych niezwłocznie po sporządzeniu aktu notarialnego prowadzącego np. do zmiany właściciela nieruchomości i złożeniu wniosku o wpis drogą elektroniczną. Przyczyni się to do dalszego zwiększenia bezpieczeństwa obrotu nieruchomościami, np. utrudniając wielokrotną sprzedaż tej samej nieruchomości. 
 
Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwości
lista aktualności archiwalnych