Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Archiwum informacji
Odpowiedź na publikację prasową
2013-03-15
W nawiązaniu do opublikowanego dzisiaj (15 marca 2013 r.) na łamach Dziennika Gazety Prawnej wywiadu z Maciejem Berkiem – prezesem Rządowego Centrum Legislacji („Kładę głowę za jakość opinii RCL”; str. 8-9/Gazeta Prawna), uprzejmie informujemy że w publikacji tej pojawiły się informacje nieścisłe i nieprawdziwe:
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż nieprawdą jest informacja zawarta w opublikowanym wywiadzie, że opinie Krajowej Rady Sądownictwa, dotyczące rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie nadzoru nad działalnością administracyjna sądów powszechnych, nie zostały w ogóle zamieszczone na BIP RCL.
Trzeba bowiem zauważyć, że na stronie BIP RCL została zamieszczona opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 5 grudnia 2012 r. dotycząca najbardziej aktualnej wersji rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych (tj. wersji odpowiadającej co do istoty rozporządzeniu podpisanemu przez Ministra Sprawiedliwości i ogłoszonemu w Dzienniku Ustaw).
Podkreślić przy tym trzeba, iż przepis rozporządzenia, który jak można sądzić budzi największe kontrowersje, a dotyczący udostępniania akt spraw sądowych, znalazł się w wersji projektu rozporządzenia z dnia 13 listopada 2012 r., przekazanej do zaopiniowania Krajowej Radzie Sądownictwa w dniu 14 listopada 2012 r. To właśnie odpowiedzią na powyższe pismo jest opinia KRS z dnia 5 grudnia 2012 r. Na stronie BIP RCL została również zamieszczona wcześniejsza opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 27 września 2012 r.
Fakt ten ma szczególne znaczenie w aspekcie istotnych zmian, jakim podlegało powyższe rozporządzenie na skutek uzgodnień międzyresortowych, a także konsultacji społecznych – w tym uwzględnienia niektórych uwag KRS.
Istotnie natomiast, z przyczyn technicznych na stronie BIP RCL nie znalazła się wcześniejsza opinia KRS, datowana na dzień 15 czerwca 2012 r. Tym niemniej zaznaczyć należy, iż wyniki konsultacji społecznych, w tym w szczególności negatywne stanowisko Krajowej Rady Sądownictwa o projektowanym rozporządzeniu, zostało szczegółowo omówione w ocenie skutków regulacji projektu w części dotyczącej przedstawienia wyników konsultacji społecznych. Trzeba podkreślić, że projekt rozporządzenia zawierający to omówienie został również zamieszczony na BIP RCL.
Na zakończenie z przykrością musimy stwierdzić, iż nie jest także zgodna z prawdą informacja, jakoby wraz z projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, nie został przygotowany projekt rozporządzenia dotyczący sprawowania nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych.
Na stronie internetowej Sejmu RP można bowiem z łatwością sprawdzić, iż projekt ustawy (druk nr 3655 VI kadencji Sejmu) skierowany został do Marszałka Sejmu wraz z projektami aktów wykonawczych, a wśród nich znalazł się także projekt rozporządzenia dotyczący nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów powszechnych.
Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwości