Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Archiwum informacji
Odpowiedź na publikację prasową
2013-03-12
W nawiązaniu do opublikowanego dzisiaj wywiadu, jakiego portalowi TVN24.pl udzielił prokurator Generalny Andrzej Seremet uprzejmie informujemy, że wbrew sugestiom Prokuratora Generalnego projekt ustawy - Prawo o prokuraturze da narzędzia prawne do rozwiązania problemów określanych jako dysfunkcjonalność prokuratury.
Podstawowym mankamentem, na który wskazuje Prokurator Generalny jest brak możliwości zmiany decyzji prokuratora w ramach tzw. nadzoru. W obecnym stanie prawnym polecenia prokuratora nadrzędnego nie mogą bowiem dotyczyć treści czynności procesowych.
Prokurator nadzorujący postępowanie może więc wyrażać zapatrywania co do toku postępowania, ale opinie te nie mają charakteru wiążącego.
Opracowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt ustawy – Prawo o prokuraturze wprowadza jasne i przejrzyste zasady, co można zrobić w ramach nadzoru i wyraźnie zakreśla granice odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Ministerstwo Sprawiedliwości chce wprowadzenia zasady, że polecenia mogą dotyczyć przeprowadzenia określonych czynności dowodowych (dowodów), jak również terminów realizacji czynności procesowych. Tym samym, respektując zasadę niezależności prokuratora (nie można będzie prokuratorowi nadal narzucić oceny zebranych dowodów) wprowadza się instrumenty gwarantujące zabezpieczenie odpowiedniego materiału dowodowego, co wydaje się rzeczą fundamentalną z punktu widzenia celów postępowania przygotowawczego (dochodzenia lub śledztwa).
Ponadto prokurator będzie miał prawo uchylenia lub zmiany kluczowych decyzji procesowych śledztwa lub dochodzenia, a mianowicie: postanowienia o przedstawieniu zarzutów albo decyzji prokuratora podległego kończącej postępowanie.
Jeśli prokurator nadrzędny będzie miał inną wizję postępowania, a prokurator referent będzie totalnie ją kontestował prokurator nadrzędny będzie mógł uchylić lub zmienić decyzję prokuratora podrzędnego i przejąć sprawę do samodzielnego prowadzenia.
Nieprawdziwe są zarzuty, że prokurator nadzorujący postępowanie nie będzie wiedział o zamiarze wydania przez prokuratora prowadzącego postępowanie postanowienia o przedstawieniu zarzutów. Wskazane instrumenty dotyczą bowiem postępowań objętych nadzorem służbowym, w którym prokurator nadrzędny może zastrzec, że zapozna się z postanowieniem o przedstawieniu zarzutów przed jego ogłoszeniem podejrzanemu, ma również pełny dostęp do akt.
Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwości