Wyszukaj tłumacza przysięgłego

Wyszukaj tłumacza

 

Wyszukaj orzeczenie ETPCz

Wyszukaj orzeczenie

Typ orzecznictwa:
 

Wyszukaj komornika

Wyszukaj komornika

Wyszukaj syndyka

Wyszukaj syndyka

Archiwum informacji

IMG_0408.JPG
IMG_0421.JPG
Pozory Mylą.jpg

Pozory mylą, dowód nie – Ministerstwo Sprawiedliwości dołącza do kampanii edukacyjnej

2011-08-17

- Ministerstwo Sprawiedliwości od dawna angażuje się w akcje, które mają na celu podniesienie świadomości prawnej obywateli. Dlatego nie wahaliśmy się ani chwili obejmując patronatem także tę kampanię – powiedział dzisiaj Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski w trakcie konferencji prasowej, na której ogłosił przystąpienie Ministerstwa Sprawiedliwości do kampanii informacyjnej „Pozory mylą, dowód nie”.

 
W konferencji – poza Ministrem Krzysztofem Kwiatkowskim – udział wzięli także Danuta Gut - Dyrektor Biura Zarządu ZPPP Browary Polskie, Zastępca Komendanta Głównego Policji - nadinspektor Waldemar Jarczewski oraz Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Piotr Kluz.
 
- Kampania ma na celu zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza pełnoletniości upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych. Zadaniem kampanii jest ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz przeciwdziałanie spożyciu alkoholu w tej grupie wiekowej – dodał Minister.
 
W tym roku szczególny nacisk położony będzie na aktywizację środowisk lokalnych w całym kraju, zbudowanie szerokiego społecznego frontu sprzeciwu wobec sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i koalicji na rzecz ograniczenia dostępności napojów alkoholowych w tej kategorii wiekowej.
 
Do tej pory do programu przystąpiło już ponad 200 gmin z całej Polski.
 
- Obowiązujące w Polsce przepisy prawa zakazują sprzedaży napojów alkoholowych osobom, które nie ukończyły 18. roku życia. Łamanie tego zakazu jest przestępstwem, za co sprzedawcy, a także właścicielowi sklepu grozi kara grzywny, orzeczenie przepadku napojów alkoholowych (nawet wówczas gdy są własnością kogoś innego, np. hurtowni lub producenta) a także odebranie zezwolenia na sprzedaż lub podawanie alkoholu – przypomniał Krzysztof Kwiatkowski.
 
Kampania „Pozory mylą, dowód nie 2011” opiera się na dystrybucji materiałów edukacyjno-informacyjnych do urzędów gmin oraz gminnych komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, a za ich pośrednictwem do organizacji społecznych, które mogłyby aktywnie włączyć się realizację programu. W zestawie znajdą się ulotki, plakaty oraz naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, film szkoleniowy edukujący sprzedawców jak reagować na próby zakupu alkoholu przez małoletnich oraz stosowane przez nich w takich przypadkach sztuczki, a także broszura dla rodziców omawiająca ogromną rolę wychowania w rodzinie w przeciwdziałaniu sięgania po alkohol przez małoletnich. W dotarciu do adresatów kampanii w całej Polsce pomagają funkcjonariusze Policji, którzy monitorują przebieg działań w sklepach.
 
W ramach kampanii uruchomiona została także infolinia 801 066 366 oraz strona internetowa www.pozorymyla.pl, na której dostępne są wszelkie dokumenty i informacje z nią związane. Gminy i organizacje mogą też za ich pośrednictwem zgłaszać swoje uczestnictwo. Takie zgłoszenie jest ponadto równoznaczne z udziałem w konkursie „Odpowiedzialna Gmina 2011”. W jego ramach wyłonionych zostanie dziesięciu uczestników, którzy kampanię zrealizowali najpełniej, najbardziej kompleksowo i – w szczególności - z wykorzystaniem własnych inicjatyw, wykraczających poza standardowe działania, związane z dystrybucja pakietów edukacyjno-promocyjnych oraz organizacją szkoleń dla sprzedawców i właścicieli sklepów.
 
Kampania „Pozory mylą, dowód nie 2011” jest również wsparta poprzez liczne działania w mediach.
 
- Efekty naszych dotychczasowych działań, potwierdzone wynikami niezależnych badań, dowodzą, iż można skutecznie zapobiegać sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Obywatelska edukacja zarówno sprzedawców, jak i świadków prób zakupu napojów alkoholowych przez osoby nieletnie daje rezultaty o ile prowadzona jest systematycznie i w interesujący sposób. Popularność tegorocznej kampanii „Pozory mylą, dowód nie” i przystąpienie do niej tak dużej liczby gmin świadczy o tym, że ten rodzaj edukacji trafia do adresatów– powiedziała Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu ZPPP Browary Polskie.
 
Joanna Dębek
Rzecznik Prasowy
Ministra Sprawiedliwości

 

 

lista aktualności archiwalnych