Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Wyszukaj tłumacza przysięgłego
Wyszukaj tłumacza
Wyszukaj orzeczenie ETPCz
Wyszukaj orzeczenie
Wyszukaj komornika
Wyszukaj komornika
Wyszukaj syndyka
Wyszukaj syndyka
Archiwum informacji
Elektroniczny monitoring chuliganów stadionowych – Sejm znowelizował ustawę
2011-07-28
Sejm przyjął dzisiaj ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych oraz zmianie niektórych innych ustaw, a także o zapewnieniu bezpieczeństwa w związku z organizacją Turnieju Finałowego UEFA Euro 2012.
- Wierzę, że przyjęte rozwiązania przysłużą się nie tylko sprawnemu, niezakłóconemu przebiegowi EURO2012, ale będą trwałym, podnoszącym efektywność i funkcjonalność dotychczasowych regulacji, wkładem do polskiego prawa - powiedział Minister Krzysztof Kwiatkowski.
Ustawa zakłada m.in. wprowadzenie elektronicznego monitoringu dla chuliganów stadionowych
Wprowadza także istotne przebudowanie konstrukcji towarzyszącego zakazowi wstępu na imprezę masową obowiązku przebywania w czasie trwania imprezy masowej w określonym miejscu, związane z wykorzystaniem w celu kontroli wywiązywania się przez skazanego z tego obowiązku technologii monitoringu elektronicznego, obecnie wykorzystywanego wobec niektórych skazanych z orzeczonymi krótko i średnioterminowymi karami pozbawienia wolności.
To rozwiązanie nie pociągnie za sobą dodatkowych kosztów – istniejąca infrastruktura, jak i unormowania prawne dotyczące dozoru elektronicznego pozwalają elastycznie poszerzyć stosowanie tego systemu również do tych sprawców przestępstw związanych z imprezami masowymi, co do których sąd za celowe uzna dodatkowe monitorowanie ich zachowania w trakcie trwania orzeczonego wobec nich środka karnego. Przepisy tworzą mechanizm pozwalający ze stuprocentową pewnością stwierdzić, a równocześnie bez konieczności obciążania Policji dodatkowymi zadaniami, czy sprawca przestrzega orzeczonego wobec niego środka karnego.
Tym samym zabezpieczą przestrzeganie przez skazanego nałożonego na niego obowiązku, którego celem jest zapewnienie, aby nie znalazł się on na imprezie masowej, od udziału w której został wyrokiem sądu wyłączony, zaś w wypadku niezastosowania się przez niego do tego obowiązku sygnalizacja opuszczenia miejsca pobytu przez sprawcę pozwoli na szybkie podjęcie kroków przeciwdziałających ewentualnemu przedostaniu się przez niego na miejsce odbywania się imprezy masowej, a następnie pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej za naruszenie zakazu.
Projekt dotyczący rozprawy odmiejscowionej polega na tym, że jedna rozprawa w trybie przyspieszonym toczyć się będzie jednocześnie w dwóch miejscach, a jej uczestnicy porozumiewać się będą za pomocą łączy teleinformatycznych, w drodze tzw. wideokonferencji. Rozprawa odbywa się w ten sposób, iż oskarżony (obwiniony) i jego obrońca, jeżeli został ustanowiony, znajdują się poza budynkiem sądowym, w miejscu zatrzymania oskarżonego i porozumiewają się z sądem przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających przeprowadzenie tych czynności na odległość wraz z jednoczesnym oraz bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku.
Ustawa wprowadza zmiany kodeksu karnego mające na celu przeciwdziałanie szkodliwym społecznie zjawiskom, jakie stanowią fałszywe alarmy oraz kradzieże i akty wandalizmu dotyczące elementów infrastruktury technicznej.
Dodanie do Kodeksu karnego art. 224a:
„Kto wiedząc, że zagrożenie nie istnieje, zawiadamia o zdarzeniu, które zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób lub mieniu w znacznych rozmiarach lub stwarza sytuację, mającą wywołać przekonanie o istnieniu takiego zagrożenia, czym wywołuje czynność instytucji użyteczności publicznej lub organu ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego lub zdrowia mającą na celu uchylenie zagrożenia,
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.”.
Karalne będą wszelkie „fałszywe alarmy”, które wywołały niepotrzebne czynności organów wymienionych w tym przepisie. Podkreślenia wymaga, że przyjęte unormowanie będzie obejmowało zatem także te „fałszywe alarmy”, które wywoływane są choćby w budynkach szpitali, sądów i prokuratur, ale także na lotnisku, czy dworcu kolejowym. Tym samym odpowiedzialność sprawcy będzie warunkowana poprzez nie samą okoliczność spowodowania „alarmu”, ale konkretny skutek, którym są niepotrzebne działania służb.
W nowym art. 254a zawieramy rozwiązania nakierowane na skuteczną walkę ze złodziejami elementów infrastruktury technicznej, a także z osobami dokonującymi aktów wandalizmu – dodaje Minister Krzysztof Kwiatkowski.
Przyjęty przez Sejm art. 254a brzmi:
„Kto zabiera, niszczy, uszkadza lub czyni niezdatnym do użytku element wchodzący w skład sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, ciepłowniczej, elektroenergetycznej, gazowej, telekomunikacyjnej albo linii kolejowej, tramwajowej lub trolejbusowej, powodując przez to zakłócenie działania całości lub części sieci albo linii,
podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.”;
Teraz nowelizacją ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych zajmie się Senat.
Wydział Informacji
Ministerstwo Sprawiedliwości